Bara för att det var så länge sen.

Eftersom det var åt och dar sedan jag senast tipsade om någonting tänkte jag ta mig i kragen och faktiskt ändra på det nu. Men idag blir det inget filmtips utan faktiskt ett baktips. Det är nämligen som så att jag insåg, för inte alls länge sedan, hur extremt underskattat morotskaka är. Eller okey, det kanske inte är underskattat hos andra men jag hade aldrig riktigt förstått grejen. Men faktum är att morotskaka är något utav det godaste man kan baka. I alla fall om man ser till hur lite man behöver anstränga sig.

Så här nedan följer nu det recpet som jag brukar använda mig av:

3 ägg
2 dl socker
2 dl solrosolja
150g grovt rivna morötter
1dl farinsocker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk vanlijsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker i cirka tre minuter till en lätt och lufftig blandning.
Tillsätt oljan lite i taget óch därefter de övriga ingredienserna.
Häll smeten i en smord form om cirka 24 cm i dimameter.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen cirka 45 minuter.
Kakan ska släppa från kanten och inte vara kladdig i mitten när man sticker med provsticka.
Låt kakan svalna.


Glasyr

200 g philadelphiaost
1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
skal av 1 citron

Vispa ihop alla ingredienser till en lätt och luftig glasyr.
Bred ett tjockt och täckande lager uppe på kakan.


Klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0